Zo, vorige week(8april) mijn eerste les gegeven.
Echt heel erg leuk om met groep 3 te werken, ze zijn zo enthousiast! Een beetje te enthousiast zeg maar...Bij het woord muziekles gaan er 5 vingers om hoog: Juuuhuf,de tante van mijn oom end aar de broer van heeft een keyboard en daar mag ik op spelen, soms..' Goh wat leuk!' ;)
Het viel me erg mee!
Ben mijn les begonnen met een leuke warming-up, die ze al kenden, dus dat was heel relaxt. Merkten meteen dat alle jongens van de groep allemaal naast elkaar zaten (oei, niet opgelet) en dus heerlijk op/om/naast/buiten maar vooral niet op hun stoel bleven zitten.
Ik denk vrij snel: aaah, ze zijn zo lief enthousiast, laat ze maar, maar het commentaar achteraf was toch : Zo streng mogelijk beginnen!kun je later de teugels laten vieren.
Dus een paar tips:
- jongens uit elkaar halen.
- Altijd vanuit ' IK' werken --> Ik wil dat je mee doet.
- Werk met associatie's
Wat ik zou kunnen doen:
Niet ‘Niet’ zeggen, maar ik wil dat je stil bent, ik wil dat je meedoet.
Altijd vanuit IK.
Werk met associatie’s: SCHREEUWEN/zachtjes praten.
woensdag 15 april 2009
woensdag 19 november 2008
Day 4
Vanmorgen om half 7...bzzz-bzzz..SMS: Priya ziek! Helaas vandaag moet Myrthe de kar ' alleen' trekken..
Dacht lekker relaxt te beginnen (Pri geeft altijd voor mij les) maar Marion dacht mij in het kader van ' improviseren kun je leren' ;), laat ik haar ' last christmas' aanleren aan Pri's klas!
Had nog ff een halfuurtje om het door te kijken, maar wat schetst mijn verbazing..De coupletten zijn donders moeilijk omdat de versieringen van de zanger letterlijk zijn uitgeschreven. Compleet ongeschikt om klassikaal te zingen, dat valt me erg tegen van Intro. Maar de klas vind het zo leuk, dus uit volle borst word het refrein meegezongen, enthousiaste klas dit! De coupletten gaan dus, zoals verwacht lichtelijk rampzalig, maar verder gaat dit opzich prima...
Daarna krijg ik mijn eigen klasje, Marion start het op en ik neem het halverwege over..Deze klas heb ik nog niet eerder gehad, omdat dat om de week wisselt met een andere 1ste klas (snappen jullie het nog??;)
en tis waarschijnlijk beginnersgeluk, maar als ik een opdracht uitleg zijn ze muuuissstil! Van schrik laat ik het tempo varen en doe ik dubbel zo lang over de opdracht bespreken..oeps. Ik merk dat de klas iets anders wil(hangen, onrustig), maar het lijkt wel alsof ik niet helemaal aanwezig ben, ik laat het gewoon gebeuren! Uiteindelijk doe ik mega lang over een speelstuk uitleggen en schrik ik me rot door de bel die gaat terwijl ze eigenlijk nog een half uur moesten spelen...Voel me nogal verslagen en hopeloos mislukt, omdat ik zo bezig ben geweest met mijn instructie's bedenken en daardoor weer het tempo heb laten varen, waardoor het nog niet werkte!! Het word nooit wat...
Gelukkig is Marion er nog en zij heeft helder op een rijtje wat mij goed kan helpen.
Hier een paar tips: - Korte instructie's ( ook uitschrijven en op papier voor me hebben)
- Tempo
- Niet praten, maar doen! Als de klas iets niet snapt, dan merk je het wel
doordat ze het fout doen!
Goed, volgende week nieuwe lessen, nieuwe kansen!
Dacht lekker relaxt te beginnen (Pri geeft altijd voor mij les) maar Marion dacht mij in het kader van ' improviseren kun je leren' ;), laat ik haar ' last christmas' aanleren aan Pri's klas!
Had nog ff een halfuurtje om het door te kijken, maar wat schetst mijn verbazing..De coupletten zijn donders moeilijk omdat de versieringen van de zanger letterlijk zijn uitgeschreven. Compleet ongeschikt om klassikaal te zingen, dat valt me erg tegen van Intro. Maar de klas vind het zo leuk, dus uit volle borst word het refrein meegezongen, enthousiaste klas dit! De coupletten gaan dus, zoals verwacht lichtelijk rampzalig, maar verder gaat dit opzich prima...
Daarna krijg ik mijn eigen klasje, Marion start het op en ik neem het halverwege over..Deze klas heb ik nog niet eerder gehad, omdat dat om de week wisselt met een andere 1ste klas (snappen jullie het nog??;)
en tis waarschijnlijk beginnersgeluk, maar als ik een opdracht uitleg zijn ze muuuissstil! Van schrik laat ik het tempo varen en doe ik dubbel zo lang over de opdracht bespreken..oeps. Ik merk dat de klas iets anders wil(hangen, onrustig), maar het lijkt wel alsof ik niet helemaal aanwezig ben, ik laat het gewoon gebeuren! Uiteindelijk doe ik mega lang over een speelstuk uitleggen en schrik ik me rot door de bel die gaat terwijl ze eigenlijk nog een half uur moesten spelen...Voel me nogal verslagen en hopeloos mislukt, omdat ik zo bezig ben geweest met mijn instructie's bedenken en daardoor weer het tempo heb laten varen, waardoor het nog niet werkte!! Het word nooit wat...
Gelukkig is Marion er nog en zij heeft helder op een rijtje wat mij goed kan helpen.
Hier een paar tips: - Korte instructie's ( ook uitschrijven en op papier voor me hebben)
- Tempo
- Niet praten, maar doen! Als de klas iets niet snapt, dan merk je het wel
doordat ze het fout doen!
Goed, volgende week nieuwe lessen, nieuwe kansen!
woensdag 12 november 2008
Stagedag numero drei!
Doordat ik 2xtjes migraine had (waarsch stress) heb ik wat stagedagen overgeslagen..Dus, vandaag was de grote dag!
Marion heeft er voor gezorgd dat ik mijn lessenserie kan geven en ik heb het thema Musical genomen. Alle 5 gebieden laat ik er in terugkomen, met vooral de nadruk op Zingen, Ritme en Luisteren. Ik merk dat ik het heel belangrijk vind dat de leerlingen vooral 'voelen' wat muziek is...Maar dat laat ik helemaal niet doordringen in mijn les!!
Ik hoor mezelf theoretisch een of ander verhaaltje lullen en mijn onderbewustzijn zegt: Myrthe, dit vinden ze saai, doe het voor!Laat ze muziek maken!
Dus...das een leerpuntje.
En wat de GROTE conclusie van vandaag was: Duidelijk zijn!
Mijn instructie's zijn zo vaag dat de leerlingen na mijn zeer boeiende intro versuft in de banken hangen, zich vervolgens naar de keyboards slepen en beginnen te rammen omdat ze totaal geen clue hadden wat ze moesten doen..Niet echt de bedoeling?!Vervolgens probeerde ik te redden wat er te redden valt, maar Marion greep in. Het was ook pauze, dus toen zei ze dat ik gewoon helemaal over nieuw moest beginnen, en een hele andere instructie moest geven. Dat heb ik toen geprobeerd, nog steeds helft vergetend, dus de opdracht was half duidelijk en ze moesten het ook nog presenteren...btje jammer! Onderutssen kwam ik ook nog in tijdsnood, dus twas nogal raffelderaffel...but I still live!
Gelukkig is Marion ster in duidelijkheid en wil ons aan alle kanten tips geven om dit makkelijker te maken. En daarbij komt mijn grootste zwakke punt om de hoek kijken...structuur! Ja, Myrthe moet al haar lesjes in stappen uiteen gaan zetten en ook de instructie's repeteren in mijn hoofd! Moet zeggen dat ik eerst zoiets had van..oei, gaat dat me lukken, maar aan de andere kant krijg ik zo zelf ook veel meer overzicht in mijn les en ook wat ik precies wil van de kindjes die zo verwachtingsvol voor mijn neus staan!
En er is ook nog licht aan de horizon,want ik had uit de musical " The wizard of oz' , het lied Brand new day gedaan (in de nederlandse versie) en dat vonden ze leuk! (Marion zei er later over dat je kon zien dat ik het helemaal gehad had en opeens aanpakte en dat dat heel goed werkte!) Jeeeej!tis ook een leuk liedje trouwens...:)
Dit was weer mijn gespui voor vandaag....meer later. Aankomende week moet ik kleine onderdelen in Marions les doen, ik ben benieuwd!
Love, Myrthe
Doordat ik 2xtjes migraine had (waarsch stress) heb ik wat stagedagen overgeslagen..Dus, vandaag was de grote dag!
Marion heeft er voor gezorgd dat ik mijn lessenserie kan geven en ik heb het thema Musical genomen. Alle 5 gebieden laat ik er in terugkomen, met vooral de nadruk op Zingen, Ritme en Luisteren. Ik merk dat ik het heel belangrijk vind dat de leerlingen vooral 'voelen' wat muziek is...Maar dat laat ik helemaal niet doordringen in mijn les!!
Ik hoor mezelf theoretisch een of ander verhaaltje lullen en mijn onderbewustzijn zegt: Myrthe, dit vinden ze saai, doe het voor!Laat ze muziek maken!
Dus...das een leerpuntje.
En wat de GROTE conclusie van vandaag was: Duidelijk zijn!
Mijn instructie's zijn zo vaag dat de leerlingen na mijn zeer boeiende intro versuft in de banken hangen, zich vervolgens naar de keyboards slepen en beginnen te rammen omdat ze totaal geen clue hadden wat ze moesten doen..Niet echt de bedoeling?!Vervolgens probeerde ik te redden wat er te redden valt, maar Marion greep in. Het was ook pauze, dus toen zei ze dat ik gewoon helemaal over nieuw moest beginnen, en een hele andere instructie moest geven. Dat heb ik toen geprobeerd, nog steeds helft vergetend, dus de opdracht was half duidelijk en ze moesten het ook nog presenteren...btje jammer! Onderutssen kwam ik ook nog in tijdsnood, dus twas nogal raffelderaffel...but I still live!
Gelukkig is Marion ster in duidelijkheid en wil ons aan alle kanten tips geven om dit makkelijker te maken. En daarbij komt mijn grootste zwakke punt om de hoek kijken...structuur! Ja, Myrthe moet al haar lesjes in stappen uiteen gaan zetten en ook de instructie's repeteren in mijn hoofd! Moet zeggen dat ik eerst zoiets had van..oei, gaat dat me lukken, maar aan de andere kant krijg ik zo zelf ook veel meer overzicht in mijn les en ook wat ik precies wil van de kindjes die zo verwachtingsvol voor mijn neus staan!
En er is ook nog licht aan de horizon,want ik had uit de musical " The wizard of oz' , het lied Brand new day gedaan (in de nederlandse versie) en dat vonden ze leuk! (Marion zei er later over dat je kon zien dat ik het helemaal gehad had en opeens aanpakte en dat dat heel goed werkte!) Jeeeej!tis ook een leuk liedje trouwens...:)
Dit was weer mijn gespui voor vandaag....meer later. Aankomende week moet ik kleine onderdelen in Marions les doen, ik ben benieuwd!
Love, Myrthe
Stage dag numero uno
Blog stage 1, jaar 2,
8-10-08
Natuurlijk, natuurlijk, door mijn wekker heen geslapen. Gebeurt me nooit, behalve als ik mijn stageschool voor het eerst ga bekijken! Ren, hijg, vlieg de klas in, waar het opvallend stil is!Er is een toets aan de gang in een 2de klas Havo/vwo en ze zijn ubergeconcentreerd. Alle skomt langs, luisteren, noten herkennen, ritme’s herkennen en opschrijven, een best wel pittig niveau. Dit hadden ze niet in mijn 2de klas moeten doen, want dan waren het echt allemaal 1nen geweest.
Marion haalt de toetsen op en meteen roept iedereen dat het zooo moeilijk was etc.
Marion bespreekt hoe ze het vonden en wat voor cijfer ze denken ze gehaald hebben voor de toets. Beduidend meer vingers bij de 7, dan bij de 8, miss is dat het gemiddelde van miss net een 6 of graag een 8 willen ;)
Daarna moeten ze voorspelen. Groepjes van 2 voor de klas, omstbeurt hun versie van het speelstuk uit Intro laten horen. De rest van de klas hangt er nogal verveeld bij..Het duurt ook erg lang, en sommige groepjes hebben niet echt geoefend, zeg maar echt niet. Vantevoren legt Marion duidelijk uit waar ze op beoordeeld worden. Klassikaal bespreekt ze elke keer wat de tips en tops zijn van elk groepje. De klas stuitert nog steeds na van de toets, dus er is echt geen houwe aan…
En na dit hele festijn doet Marion zelfs een poging om met de klas nog liedjes te zingen!Nu is het hek van de dam, klas word erg moeilijk stil en Marion laat et er maar een btje bij zitten, ze worden toch niet meer rustig. Wat een verschil met mijn vorige stagementor!
Ik merk dat ik echt moet wennen aan de vrijheid die Marion geeft aan haar klas. Niet dat die zo enorm is, maar mijn vorige stagementor was heel erg consequent en strak, zou het nooit zo ver laten komen. Dat maakte haar lessen ook wel een tikkeltje saai en voorspelbaar, Marion gebruikt verschillende werkvormen(= meer onrust), waardoor de klas wel geprikkeld en gestimuleerd blijft!
Ze geeft wel heel duidelijk de structuur aan ( op het bord staat bijv. Het huiswerk en wat ze die les gaan doen) en houd het tempo hoog in haar lessen. Eigenlijk negeert ze de leerlingen die praten, of ze kijkt ze even kort aan. Ik heb haar niet over de klas heen horen schreeuwen, wat wel een prestatie is…☺
22-10-08, day 2
Deze dag kieze Priya en ik ervoor nog even te observeren, we doen wel 1 liedje met ze. Dit gaat redelijk goed, je staat er samen voor, dat maakt het wat minder spannend. We doen het wel nogal snel en gehaast, dat had wat minder gehoeven. Verder eigenlijk nog niet zo veel te vertellen vandaag!
8-10-08
Natuurlijk, natuurlijk, door mijn wekker heen geslapen. Gebeurt me nooit, behalve als ik mijn stageschool voor het eerst ga bekijken! Ren, hijg, vlieg de klas in, waar het opvallend stil is!Er is een toets aan de gang in een 2de klas Havo/vwo en ze zijn ubergeconcentreerd. Alle skomt langs, luisteren, noten herkennen, ritme’s herkennen en opschrijven, een best wel pittig niveau. Dit hadden ze niet in mijn 2de klas moeten doen, want dan waren het echt allemaal 1nen geweest.
Marion haalt de toetsen op en meteen roept iedereen dat het zooo moeilijk was etc.
Marion bespreekt hoe ze het vonden en wat voor cijfer ze denken ze gehaald hebben voor de toets. Beduidend meer vingers bij de 7, dan bij de 8, miss is dat het gemiddelde van miss net een 6 of graag een 8 willen ;)
Daarna moeten ze voorspelen. Groepjes van 2 voor de klas, omstbeurt hun versie van het speelstuk uit Intro laten horen. De rest van de klas hangt er nogal verveeld bij..Het duurt ook erg lang, en sommige groepjes hebben niet echt geoefend, zeg maar echt niet. Vantevoren legt Marion duidelijk uit waar ze op beoordeeld worden. Klassikaal bespreekt ze elke keer wat de tips en tops zijn van elk groepje. De klas stuitert nog steeds na van de toets, dus er is echt geen houwe aan…
En na dit hele festijn doet Marion zelfs een poging om met de klas nog liedjes te zingen!Nu is het hek van de dam, klas word erg moeilijk stil en Marion laat et er maar een btje bij zitten, ze worden toch niet meer rustig. Wat een verschil met mijn vorige stagementor!
Ik merk dat ik echt moet wennen aan de vrijheid die Marion geeft aan haar klas. Niet dat die zo enorm is, maar mijn vorige stagementor was heel erg consequent en strak, zou het nooit zo ver laten komen. Dat maakte haar lessen ook wel een tikkeltje saai en voorspelbaar, Marion gebruikt verschillende werkvormen(= meer onrust), waardoor de klas wel geprikkeld en gestimuleerd blijft!
Ze geeft wel heel duidelijk de structuur aan ( op het bord staat bijv. Het huiswerk en wat ze die les gaan doen) en houd het tempo hoog in haar lessen. Eigenlijk negeert ze de leerlingen die praten, of ze kijkt ze even kort aan. Ik heb haar niet over de klas heen horen schreeuwen, wat wel een prestatie is…☺
22-10-08, day 2
Deze dag kieze Priya en ik ervoor nog even te observeren, we doen wel 1 liedje met ze. Dit gaat redelijk goed, je staat er samen voor, dat maakt het wat minder spannend. We doen het wel nogal snel en gehaast, dat had wat minder gehoeven. Verder eigenlijk nog niet zo veel te vertellen vandaag!
dinsdag 9 september 2008
Mijn visie op muziek
Pff, wel moeilijk, maarrehm..komtie dan he!
Mijn visie op muziekonderwijs in de onderbouw
Wat ik belangrijk vind is dat leerlingen een breed georienteerd beeld krijgen van muziek, muziekstijlen, geschiedenis etc. En dat ze de kennis van muziek ook praktisch kunnen maken, zodat het hun eigen word. Veel van de tieners groeien op en hebben alleen nog popmuziek gehoord, het lijkt mij zo boeiend om ze te interesseren voor meer muziekstijlen en wat zij daarvan kunnen leren en dat ze het ook zelf kunnen!
Vooral de leerling wil ik centraal stellen, het gaat over hun ontwikkeling, dus ik zou ook veel gebruik willen maken van hun creativiteit en muzikaliteit. ( leerling-gestuurd ) Daarin vind ik zingen enorm belangrijk (met de klas, individueel) omdat dat een instrument is wat iedereen heeft en ook in meer of mindere mate kan leren!
Tegelijk vind ik muziek maken op instrumenten ook heel belangrijk, vooral omdat ik zelf toen ik muziekles kreeg op de middelbare school hier erg weinig aandacht aan werd besteed en altijd dezelfde achter de instrumenten zaten, waardoor je ook een sfeer creeert van ' die kan het beter' en ' ik zal dat nooit kunnen' en de lol van het muziek maken eraf gaat.
En daardoor kom ik bij een ander punt: het sociale aspect. Het genieten van het samen muziek maken, iets neerzetten als groep, samenwerking stimuleren, dat leerlingen elkaar helpen als de niveau's verschillend zijn.
En nu ben ik even leeg qua visie/speerpunten, maar ik weet zeker dat dit nog wel aangevuld gaat worden t.z.t.!
Liefs, Myt
Mijn visie op muziekonderwijs in de onderbouw
Wat ik belangrijk vind is dat leerlingen een breed georienteerd beeld krijgen van muziek, muziekstijlen, geschiedenis etc. En dat ze de kennis van muziek ook praktisch kunnen maken, zodat het hun eigen word. Veel van de tieners groeien op en hebben alleen nog popmuziek gehoord, het lijkt mij zo boeiend om ze te interesseren voor meer muziekstijlen en wat zij daarvan kunnen leren en dat ze het ook zelf kunnen!
Vooral de leerling wil ik centraal stellen, het gaat over hun ontwikkeling, dus ik zou ook veel gebruik willen maken van hun creativiteit en muzikaliteit. ( leerling-gestuurd ) Daarin vind ik zingen enorm belangrijk (met de klas, individueel) omdat dat een instrument is wat iedereen heeft en ook in meer of mindere mate kan leren!
Tegelijk vind ik muziek maken op instrumenten ook heel belangrijk, vooral omdat ik zelf toen ik muziekles kreeg op de middelbare school hier erg weinig aandacht aan werd besteed en altijd dezelfde achter de instrumenten zaten, waardoor je ook een sfeer creeert van ' die kan het beter' en ' ik zal dat nooit kunnen' en de lol van het muziek maken eraf gaat.
En daardoor kom ik bij een ander punt: het sociale aspect. Het genieten van het samen muziek maken, iets neerzetten als groep, samenwerking stimuleren, dat leerlingen elkaar helpen als de niveau's verschillend zijn.
En nu ben ik even leeg qua visie/speerpunten, maar ik weet zeker dat dit nog wel aangevuld gaat worden t.z.t.!
Liefs, Myt
vrijdag 18 april 2008
Woensdag 16 april stage
Dear blog,
Het hele weekend had geen haar op mijn hoofd over mijn a.s. stage nagedacht, dus snel dinsdag met Carlijn wat in elkaar gedraaid...Opzich niet zo heel erg....Lekker uitslapen op woensdagmogen, want we moesten om half 11 er zijn.......Of....toch niet????
Hoe dom kun je zijn... er was een 50-minuten rooster. waarom komt er dan niet in mijn hoofd op dat de eerste les dan ook eerder is ??!!Miss moet ik mn haar toch iets minder blond verfen, hoewel..Carlijn is ook gewoon bruin en die wast ook vergeten...ahum!dat doet me eraan denken dat wij samen ook als enige van de opleiding vergeten waren een bepaalde belangijke opdracht in te leveren...hm...dus!
Naja, als ultiem slecht voorbeeld kwamen we dus lekker te laat onze klas binnenrennen, waar ik nog nahijgend mijn lied van leona lewis af moest maken..Nou, het inzingen ging weer net zoals de vorige keer: Niet. ze hingen op de tafels, begonnen te gniffelen en die leerlingen die zowaar wel meededen, werden genadeloos de grond ingetrapt door hun medeklasgenootjes....Great! Toen moest ik nog beginnen aan het lied! Maar dat ging gelukkig veel beter en helaas...het ligt echt aan mezelf! Dorien (stagementor red.) zei: 'je bent net een dieselmoter, je moet ff op gang komen". Hm...ben toch liever een turbo motor...
Daarna hebben Carlijn en ik een sfeeropdracht gedaan ( 3luisterfragmenten, Out of africa, jazz, Lord of the rings) en daarbij moesten ze een verhaal bedenken. En dat ging echt supertof, de klas werkte mee, hadden grote fantasieen over schapen die pedicuren kregen, vaders die overleden en clowns die over straat liepen te jazzen, hebben stiekum erg in een deuk gelegen (wist niet dat dat kon trouwens). Na afloop kwam er een leerling na ons toe: jullie zijn veel zekerder als je met zn 2en lesgeeft, twas veel leuker! (jipie!)
we waren er zo enthousiast van dat we de opdracht nog een x deden met een andere klas en dat valt dan toch een btje tegen. Deze klas was veel lacheriger en onrustig, maar op didactisch gebied leer je dan weer veel meer. Carlijn ging voor het eerst mensen vooraan zetten en dan voel je je echt de boze juf, terwijl ze daardoor uiteindelijk wél leuk mee doen..
Meeen je leert zoveel bedenk ik me nu, dat kan ik heus niet allemaal op schrijven!!
tzal bij elke blog wel wat duidelijker worden, wat ik nu geleerd heb. Ik kan iig iedereen aaraden om echt hele lessen te geven, of 2 onderdelen achter elkaar. Je bent veel minder bezig met je zenuwen en veel meer met: wat wil ik overbrengen en hoe, je ziet de lol er meer van in!
Goed, volgende x weer meer avonturen!
ciao!
Het hele weekend had geen haar op mijn hoofd over mijn a.s. stage nagedacht, dus snel dinsdag met Carlijn wat in elkaar gedraaid...Opzich niet zo heel erg....Lekker uitslapen op woensdagmogen, want we moesten om half 11 er zijn.......Of....toch niet????
Hoe dom kun je zijn... er was een 50-minuten rooster. waarom komt er dan niet in mijn hoofd op dat de eerste les dan ook eerder is ??!!Miss moet ik mn haar toch iets minder blond verfen, hoewel..Carlijn is ook gewoon bruin en die wast ook vergeten...ahum!dat doet me eraan denken dat wij samen ook als enige van de opleiding vergeten waren een bepaalde belangijke opdracht in te leveren...hm...dus!
Naja, als ultiem slecht voorbeeld kwamen we dus lekker te laat onze klas binnenrennen, waar ik nog nahijgend mijn lied van leona lewis af moest maken..Nou, het inzingen ging weer net zoals de vorige keer: Niet. ze hingen op de tafels, begonnen te gniffelen en die leerlingen die zowaar wel meededen, werden genadeloos de grond ingetrapt door hun medeklasgenootjes....Great! Toen moest ik nog beginnen aan het lied! Maar dat ging gelukkig veel beter en helaas...het ligt echt aan mezelf! Dorien (stagementor red.) zei: 'je bent net een dieselmoter, je moet ff op gang komen". Hm...ben toch liever een turbo motor...
Daarna hebben Carlijn en ik een sfeeropdracht gedaan ( 3luisterfragmenten, Out of africa, jazz, Lord of the rings) en daarbij moesten ze een verhaal bedenken. En dat ging echt supertof, de klas werkte mee, hadden grote fantasieen over schapen die pedicuren kregen, vaders die overleden en clowns die over straat liepen te jazzen, hebben stiekum erg in een deuk gelegen (wist niet dat dat kon trouwens). Na afloop kwam er een leerling na ons toe: jullie zijn veel zekerder als je met zn 2en lesgeeft, twas veel leuker! (jipie!)
we waren er zo enthousiast van dat we de opdracht nog een x deden met een andere klas en dat valt dan toch een btje tegen. Deze klas was veel lacheriger en onrustig, maar op didactisch gebied leer je dan weer veel meer. Carlijn ging voor het eerst mensen vooraan zetten en dan voel je je echt de boze juf, terwijl ze daardoor uiteindelijk wél leuk mee doen..
Meeen je leert zoveel bedenk ik me nu, dat kan ik heus niet allemaal op schrijven!!
tzal bij elke blog wel wat duidelijker worden, wat ik nu geleerd heb. Ik kan iig iedereen aaraden om echt hele lessen te geven, of 2 onderdelen achter elkaar. Je bent veel minder bezig met je zenuwen en veel meer met: wat wil ik overbrengen en hoe, je ziet de lol er meer van in!
Goed, volgende x weer meer avonturen!
ciao!
woensdag 16 april 2008
Piew, de eerste les(sen)
Lieve blog,
Ben je vorige week nogal vergeten te vertellen hoe het op stage ging!kWas die week daarvoor ziek geweest dus vorige week mijn eerste ' echte' les......kon er niet van slapen(en de grote boze stagejuf kwam ook nog kijken!!)
Maar het viel allemaal hartstikke mee, natuurlijk, dat is altijd zo..
Je zit je van tevoren helemaal op te vreten en uiteindelijk blijkt dat je het overleeft hebt en ook nog iets zinnigs heb gedaan(hoe?!). Want jouw klas neuriet (een btje vals maar toch) jouw liedje als de les klaar is (yeah)
Maar de eerste 10 min. na stage kan ik totaal niet terughalen wat ik gedaan heb, zowel goed als slecht...Gelukkig weten Suzan en Dorien het nog wel en langzaam begin ik te begrijpen waarom ze mijn inzingoefeningen stom vonden en mijn lied leuk.
Merk ook dat ik erg gevoelig ben voor opmerkingen als: ' huh, stom liedje' , ' dit doen we nooit' , alsof ze mij aanvallen en ik voel me meteen een ontzettend mutserige stagaire....
Later merkte Andre bij stagereflectie op dat hij dat helemaal niet zo ervaarde. Vond dit toch wel een btje vreemd, maar hij legde het erg goed uit...
Ten eerste: hij is een man :-P en hij zei ook nog: je moet jezelf als docent zien, zo zien zij jou ook! Als je ze afzeiken, doen ze dat op de docent niet op jou. Heeft me erg geholpen, thanx Andre!
Goed, weer genoeg gebabbeld, mijn avontuur van vandaag komt er nog aan.....
Liefs, Myrthe
Ben je vorige week nogal vergeten te vertellen hoe het op stage ging!kWas die week daarvoor ziek geweest dus vorige week mijn eerste ' echte' les......kon er niet van slapen(en de grote boze stagejuf kwam ook nog kijken!!)
Maar het viel allemaal hartstikke mee, natuurlijk, dat is altijd zo..
Je zit je van tevoren helemaal op te vreten en uiteindelijk blijkt dat je het overleeft hebt en ook nog iets zinnigs heb gedaan(hoe?!). Want jouw klas neuriet (een btje vals maar toch) jouw liedje als de les klaar is (yeah)
Maar de eerste 10 min. na stage kan ik totaal niet terughalen wat ik gedaan heb, zowel goed als slecht...Gelukkig weten Suzan en Dorien het nog wel en langzaam begin ik te begrijpen waarom ze mijn inzingoefeningen stom vonden en mijn lied leuk.
Merk ook dat ik erg gevoelig ben voor opmerkingen als: ' huh, stom liedje' , ' dit doen we nooit' , alsof ze mij aanvallen en ik voel me meteen een ontzettend mutserige stagaire....
Later merkte Andre bij stagereflectie op dat hij dat helemaal niet zo ervaarde. Vond dit toch wel een btje vreemd, maar hij legde het erg goed uit...
Ten eerste: hij is een man :-P en hij zei ook nog: je moet jezelf als docent zien, zo zien zij jou ook! Als je ze afzeiken, doen ze dat op de docent niet op jou. Heeft me erg geholpen, thanx Andre!
Goed, weer genoeg gebabbeld, mijn avontuur van vandaag komt er nog aan.....
Liefs, Myrthe
Abonneren op:
Posts (Atom)