Aanwezig: Priya, Myrthe, (Julianne heeft ook tips gegeven).
Priya:
Klas: 3 VWO
Opdracht: Op een bestaand melodietje moesten de ll een gelegenheidslied schrijven. (stagementor)
Groepje jongens, al geen motivatie. Onderuitgezakt, mompelen.
Wat heeft Priya gedaan om ze te motiveren: ze heeft ze op ideeen gebracht. Ze kan niet meer exact terughalen wat ze gezegd heeft.
Tips:
- Randvoorwaarden: duidelijker. Wat wordt er precies van hun verwacht aan het einde van de les?
- Veiliger omgeving creeeren voor meer creativiteit: speel het liedje een paar keer, zonder het te zingen, zodat ze hun zinnen kunnen uitproberen. Doe dat met de hele klas tegelijk( valt schaamte weg)
Myrthe:
Klas: Havo 3
Les: Filmopdracht met geluidsfragmenten. De klas moesten 2 aspecten opschrijven waarom de filmmuziek zo goed bij de film aansluit.
Eerste probleem: geluidsfragmenten waren niet goed = slecht voorbereid. Aaandacht kwijt van de klas. Daarna kwam het gesprek over waarom de muziek wel/niet bij de film past en op wat voor manier (instrumenten) totaal niet op gang, ik zat zelf antwoorden te geven en gaf het snel op. Stemmetje in mijn hoofd, luik dicht, leerlingen gaan over mijn grenzen heen.
Tip:
- Wat voor gevoel krijg je erbij? Koppelen aan de film. De klas hoeft niet alles perfect te kunnen/antwoorden en ik ook niet.
- Heel het belangrijk om het ‘hier in nu’ te zijn. Niet zweverig, ik ben er nu, je hebt geen ruk aan ( slecht voorbereid oooops) wat ga ik nu doen?
- Les goed voorbereiden
- De leerling motiveren.
- Je bent ook maar een mens.
- Structuur: op het moment dat jij dichtslaat. Heb je structuur in je hoofd, daar pak je jezelf weer op terug en dan heb je de ll ook weer.
vrijdag 18 december 2009
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten