woensdag 12 november 2008

Stage dag numero uno

Blog stage 1, jaar 2,

8-10-08

Natuurlijk, natuurlijk, door mijn wekker heen geslapen. Gebeurt me nooit, behalve als ik mijn stageschool voor het eerst ga bekijken! Ren, hijg, vlieg de klas in, waar het opvallend stil is!Er is een toets aan de gang in een 2de klas Havo/vwo en ze zijn ubergeconcentreerd. Alle skomt langs, luisteren, noten herkennen, ritme’s herkennen en opschrijven, een best wel pittig niveau. Dit hadden ze niet in mijn 2de klas moeten doen, want dan waren het echt allemaal 1nen geweest.

Marion haalt de toetsen op en meteen roept iedereen dat het zooo moeilijk was etc.
Marion bespreekt hoe ze het vonden en wat voor cijfer ze denken ze gehaald hebben voor de toets. Beduidend meer vingers bij de 7, dan bij de 8, miss is dat het gemiddelde van miss net een 6 of graag een 8 willen ;)

Daarna moeten ze voorspelen. Groepjes van 2 voor de klas, omstbeurt hun versie van het speelstuk uit Intro laten horen. De rest van de klas hangt er nogal verveeld bij..Het duurt ook erg lang, en sommige groepjes hebben niet echt geoefend, zeg maar echt niet. Vantevoren legt Marion duidelijk uit waar ze op beoordeeld worden. Klassikaal bespreekt ze elke keer wat de tips en tops zijn van elk groepje. De klas stuitert nog steeds na van de toets, dus er is echt geen houwe aan…
En na dit hele festijn doet Marion zelfs een poging om met de klas nog liedjes te zingen!Nu is het hek van de dam, klas word erg moeilijk stil en Marion laat et er maar een btje bij zitten, ze worden toch niet meer rustig. Wat een verschil met mijn vorige stagementor!

Ik merk dat ik echt moet wennen aan de vrijheid die Marion geeft aan haar klas. Niet dat die zo enorm is, maar mijn vorige stagementor was heel erg consequent en strak, zou het nooit zo ver laten komen. Dat maakte haar lessen ook wel een tikkeltje saai en voorspelbaar, Marion gebruikt verschillende werkvormen(= meer onrust), waardoor de klas wel geprikkeld en gestimuleerd blijft!

Ze geeft wel heel duidelijk de structuur aan ( op het bord staat bijv. Het huiswerk en wat ze die les gaan doen) en houd het tempo hoog in haar lessen. Eigenlijk negeert ze de leerlingen die praten, of ze kijkt ze even kort aan. Ik heb haar niet over de klas heen horen schreeuwen, wat wel een prestatie is…☺

22-10-08, day 2
Deze dag kieze Priya en ik ervoor nog even te observeren, we doen wel 1 liedje met ze. Dit gaat redelijk goed, je staat er samen voor, dat maakt het wat minder spannend. We doen het wel nogal snel en gehaast, dat had wat minder gehoeven. Verder eigenlijk nog niet zo veel te vertellen vandaag!

Geen opmerkingen: