vrijdag 18 december 2009

Colgroep Woensdag 16-12-09

Aanwezig: Priya, Myrthe
Locatie: springhaver ☺

Myrthe:
Probleem:
Myrthe heeft last van haar stagementor als hij achterin de klas zit. Dit maakt dat zij zenuwachtig wordt en dat ze denkt dat ze het niet meer kan, vooral als iets niet helemaal gaat zoals ze had geplanned.
Myrthe raakt gauw in paniek en als iets fouts gaat in de klas betrekt ze het gelijk op haar zelf. Zij heeft dan iets fouts gedaan en ze kan het de leerlingen dan niet meer kwalijk nemen. Ze moet een manier vinden om haar zelf weer te herstellen, omdat ze nu nog op zo een moment voelt dat de rest van de les verloren is.

Tips:
- Van het begin heel duidelijk zijn wat je regels zijn en wat je van de leerlingen verwacht, daarmee zet je de toon voor de rest van de lessen.
- Als je zenuwachtig wordt van je stagementor, moet je niet vergeten dat hij ook niet alles beter weet en ook veel van jou kan leren. Iedere docent heeft een eigen visie en als jij voor de klas staat ben jij op dat moment de juf en de leerlingen moeten naar jou luisteren.

Priya:

Het probleem: als ze door heeft iets niet helemaal goed weet te overbrengen. Minder de rol van docent. Als ze het goed voorbereid, is ze de docenten. Houding soms niet goed. Ene keer als docent, en de andere keer als ingezakt/relaxter niet heel erg bij de klas aanwezig. Let op arm. Ze is zich daar niet zo bewust van, maar dat is juist het probleem.

Tips:
- Als jij er staat van: ‘ ik doe alles goed’, straal je dat ook uit. Kijk rond.
- Wat verwacht je van de leerlingen? En deze paar lessen gaan ze gewoon naar je luisteren. Duidelijk aangeeven aan het begin van de les: Dit wil ik niet, dat wil ik wel. Dat wordt het makkelijker. Ookal gaat het nog een keer fout herstel, het is een oefening ( het is toch mijn laatste stagedag), ik ga nu proberen te herstellen. Vanaf nu: consequenties. Benoemen dat je het leuk vind,dat je het samen wil doen.
- Dit is mijn laatste les, wil er een leuke les van maken.

Geen opmerkingen: