woensdag 13 mei 2009

13 mei
Vandaag hebben de kinderen een woordweb gemaakt over het begrip ' Weeshuis', want ze hadden werkelijk waar geen flauw benul. Qua inleving in het verhaal dus ook '0' , dus deze les was echt even lekker het verhaal in duiken.

('t Verhaal in het kort: 12 wezen wonen alleen in weeshuis, directrice komt langs, stopt ze in slaapzaal, zodat er niks verkeerd gaat, maar de wezen maken zelf een olifant van de lakens en leidden de directrice om de tuin en lokken haar het dak op, ze vallen vervolgens op de inspecteur die net aanbelt, en ze leefden nog lang en gelukkig..;)

Mn klasje vonden de wezen in eerste instantie heel zielig, toen ze erachter kwamen dat ze dus geen ouders hebben, maar ik probeerde het goed te maken met ' maar ze hebben ook speelgoed' ?

Ver volgens hebben ze prachtige tekeningen gemaakt van hun voorstelling van een weeshuis die ik ga gebruiken als decor.
Daarna ben ik het verhaal met ze door gaan nemen. Ik vertelde het verhaal en zij moesten het ' mimen' . Het ging soms een beetje chaotisch, maar ze vonden het superleuk om te doen. Ik merkte ook dat ik het niet erg vind als het soms wat chaotisch is en ze lol hebben, als ik ze maar weer stil krijg en daar had ik wel moeite mee.
Een paar tips die ik kreeg over vandaag:
- wat werkt voor mij goed qua regels? ---> Ga niet de juf kopieren, maar bedenk zelf wat je grenzen zijn, voor de les, zodat je weet waar je staat in de les.
- Neem voordat je naar een nieuw onderdeel gaat, even 5 sec de tijd om de klas stil te leggen. Ookal duurt je volgende onderdeel maar een halve minuut, de kinderen zijn erbij en je hoeft veel minder te waarschuwen in de tijd daarna.
6 mei
Vandaag een bijzonder dagje. Vol onder de anti-biotica een les geven aan groep 3 is heel bijzonder. Had keel- en blaasontsteking, maar ik vond stage te belangrijk. vrij nobel streven, ware het niet dat dit resulteerde in de meest chaotische les die ik ooit heb gegeven!
Maar laat ik bij het begin beginnen:
- De kinderen kregen de opdracht door het lokaal heen te lopen, als ik in mijn handen klapte kregen ze een opdracht, klap ik weer in mijn handen mogen ze weer verder lopen. De kinderen vonden dit echt leuk, en werden steeds geconcentreerder. Dus ik dacht: yes, dit gaat toch goed..
-Daarna liet ik ze spiegelen. In duo's tegenover elkaar de bewegingen volgen. Dit hadden ze nog nooit gedaan en was blijkbaar erg hilarisch. Dom van mij, ik had ze veels te dicht op elkaar staan, dus uiteindelijk zag ik alle kinderen hetzelfde doen en drukker zijn met hun buurman/buurvrouw..
- Als klap op de vuurpijl had ik ook nog een lintendans! gemep met stokjes, knopen in linten en kinderen die nog niet zo goed weten wat links en rechts is..Yieeehaaa! Hier sleepte ik me echt doorheen en alles werd steeds chaotischer, mijn hoofd trok het niet meer..
Het voelde als falen, maar ik heb de les een kwartier eerder afgebroken, omdat ik mezelf gewoon echt even geen leuke juf meer vond op dat moment, en ik besloot dat dat in de toekomst alleen maar averechts kon werken!
Een paar lessen die ik geleerd heb zijn:
1. let ook op je organisatie van je lessen: inhoudelijk kan het allemaal supertofferde cool zijn, maar door ook op die kleine dingen te letten (heb je al je spullen klaar liggen, zijn de linten uitgewikkeld) scheelt het jouw stress en je flow van de les gaat niet verloren
2. Merk je dat de sfeer in je klas omslaat? Je kunt daar heus nog wat aan doen, wees niet bang je werkvorm te veranderen, je klas in groepjes te verdelen, even een liedje te zingen!
3. Wees duidelijk in wat je van de kinderen verwacht. Vergeet ze niet een compliment te geven als ze jouw opdracht goed doen..

15 april
Vandaag zaten we in het gymlokaaltje, heel relaxt. Had er extra goed over nagedacht hoe ik de kinderen ging instrueren, zodat ze niet alle kanten zouden opvliegen, en dat ging heel erg goed!
We deden een spel, want ik van Christiane gebietst heb. Op klassieke muziek, de leerlingen verspreid door de ruimte, ene helft zijn waterplanten, andere helft zijn vissen, die langs de waterplanten moeten dansen. Op mijn teken gaan de vissen weer precies de weg terug die ze zijn gezwommen, dit vonden ze echt grappig en dat ging natuurlijk herhaaldelijk mis..

Weer terug in het lokaal (beetje rumoerig) plantte ik ze meteen op hun stoeltjes in een kring en begon ik heel geheimzinnig het verhaal van de 22 wezen voor te lezen...Ze hingen werkelijk waar aan mijn lippen..en toen de ontknoping kwam, kreeg ik allemaal vingers: Juuhuf, ik weet het, ik weet het! Heel erg leuk..
Daarna ben ik een beetje uit gaan leggen wat de bedoeling van het verhaal is en dat we een musical in elkaar gaan zetten. Ze keken nogal glazig, dus ik denk dat ik nog wel wat uit te leggen heb, maar ik ben enthousiast!
Ik ben de rollen gaan verdelen, wat echt veel langer duurde dan ik dacht. Natuurlijk discussie, maar ik vind het wel heel boeiend om een kringgesprek te doen, vooral omdat je echt niet weet wat die kinderen allemaal gaan zeggen en hoe je daar op moet reageren.
Als afsluiting heb ik nog even ' Rood, rood mannetje gezongen' dat was hartstikke leuk, ookal zingen ze dan niet zo, maar zijn ze meer bezig met welke kleur nu aan de beurt is ;)
Positief: - Les goed voorbereid, nagedacht over de organisatie, ik geef complimenten
Nog aan werken: - Eerder ingrijpen bij rumoerigheden.

Geen opmerkingen: